Co sprawia, że ogromne przedsięwzięcie, które na żywo rozgrywa się na ekranach naszych telewizorów i w Internecie przebiega tak sprawnie, ciekawie, i przyciąga rekordową liczbę widzów? 800 000 wyświetleń zyskała transmisja na facebookowej stronie WOŚP, natomiast relacja Youtubie, która była pokazywana w dwóch częściach, osiągnęła w pierwszej odsłonie 49 200 wyświetleń i kolejnej 124 100. W tym roku, za sprawą obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy był wydarzeniem wyjątkowym i zyskał trwającą blisko 27 godzin transmisję internetową. W jaki sposób przygotowuje się scenariusz widowiska, które jest największą imprezą charytatywną tego typu w Europie?
Sięgnęliśmy do źródła wiedzy na temat tworzenia scenariusza Finału WOŚP i porozmawialiśmy na ten temat z Pauliną Romulewicz, która – w okresie festiwalowym odpowiada za tworzenie Akademii Sztuk Przepięknych, gdzie między innymi zajmuje się kontaktem, zaproszeniem znakomitych gości i koordynacją wszystkich aktywności, które składają się na to, to dzieje się na wzgórzu ASP podczas Najpiękniejszego Festiwalu Świata. Z kolei przed Finałem, Paulina współtworzy plan działań marketingowych Fundacji oraz koordynuje powstanie scenariusza Finału WOŚP. Paulina zgodziła się uchylić rąbka tajemnicy i opowiedzieć nam, w jaki sposób opracowuje scenariusz największego wydarzenia charytatywnego w Polsce. Paulina koordynuje pracę siedmioosobowego zespołu, który bezpośrednio tworzy scenariusze Finałów WOŚP, w skład którego wchodzą przedstawiciele Zarządu Fundacji. Ostateczny kształt scenariusza - zarówno głównego studia jak i studia medycznego - nadają pomysły i rozmowy z Jurkiem Owsiakiem oraz Lidią Niedźwiedzką-Owsiak, która czuwa nad medyczną stroną pracy Fundacji. Zarówno Jurek, jak i zwana Dzidzią Lidia Niedźwiedzka-Owsiak, nie tylko prowadzą finałową transmisję, ale też kierują pracami scenariuszowymi.
„Scenariusz Finału jest jak wielka układanka, składająca się z tysiąca puzzli. Znacie to uczucie, kiedy układacie wielkie puzzle, takie składające się z 10 000 kawałków, gdzie w niektórych miejscach kolory są prawie identyczne, a w innych skrajnie różne – no i wreszcie je ułożyliście, wyszły pięknie. To jest to poczucie, że udało się to wszystko ułożyć i na koniec zrealizować (bo to jest największa sztuka), że wszyscy goście byli w studio, że każdy z elementów został zrealizowany” - Paulina Romulewicz
Prace nad scenariuszem Finału WOŚP zaczynają się już w październiku. Tradycyjnie w październiku rusza też proces rejestracji Sztabów grających z Fundacją w Polsce i na całym świecie. Również w październiku Zarząd Fundacji WOŚP oficjalnie podaje do wiadomości temat nadchodzącej zbiórki oraz ogłasza hasło przewodnie Finału – krótko mówiąc rozpędza się finałowe zamieszanie, które swoją kulminację będzie miało w styczniową, finałową niedzielę.
Kluczowym elementem pracy nad scenariuszem Finału jest uważność i wiedza o wszystkich działaniach podejmowanych przez Fundację WOŚP. Na pierwszym etapie przygotowania finałowego scenariusza Paulina skupia się na wyłapaniu pomysłów, które padają na spotkaniach pracowników, podczas rozmów z Zarządem Fundacji, oraz wizji na Finał, której autorem jest Jurek Owsiak. Szczególną uwagą otoczone są osiągnięcia WOŚP w dziedzinie medycyny – w scenariuszu nie może zabraknąć informacji na temat zakupionego sprzętu, sukcesów związanych z prowadzonymi przez Fundację programami medycznymi, czy wyzwaniami, przed którymi stoi polska medycyna, i tego, w jaki sposób Fundacja planuje wesprzeć polski system ochrony zdrowia w danym roku. Studio medyczne Finału staje się miejscem, gdzie skupia się wiedza i doświadczenie związane z celem działania WOŚP. Pod bacznym okiem dyrektorki do spraw medycznych Fundacji, Lidii Niedźwiedzkiej-Owsiak, tworzy się odrębny scenariusz studia medycznego.
Ze względu na to, że Fundację tworzą wszyscy grający wspólnie wolontariusze, załogi lokalnych Sztabów i darczyńcy, w scenariuszu nie może zabraknąć informacji o ciekawych pomysłach na kwestowanie, łączeń z lokalnymi, rozsianymi po całym świecie Sztabami oraz gości, którzy w ciekawy sposób wspierają działanie Fundacji. Paulina wspomina, że dokładnie analizuje działania zaprzyjaźnionych z Fundacją firm, tak, aby nie pominąć nikogo, kto przyczynia się do tworzenia Finału WOŚP, a z najdrobniejszego elementu często może powstać ciekawy element scenariusza, który sprawi, że transmisja z wydarzenia nabierze jeszcze więcej barw.
Istotnym elementem przygotowania scenariusza Finału jest też wiedza związana z przestrzenią, w której wydarzenie będzie realizowane. Paulina podkreśla, że wiedza o tym, jak będzie wyglądało studio, jakie są wymagania techniczne, i to, jakie będą możliwości związane z prezentacją ciekawych przedmiotów (na myśl przychodzi fenomenalny debiut Ferrari F430 F1 Radka Kotarskiego w studio 29. Finału WOŚP). To, w jaki sposób studio będzie poruszało się i żyło, ma duży wpływ na kształt scenariusza Finału WOŚP.
Drugi etap tworzenia scenariusza finałowego dnia rozpoczyna się w drugiej połowie listopada. Kiedy pierwotny proces zbierania informacji o różnych działaniach i zobowiązaniach Fundacji dobiega końca, do Pauliny może dołączyć Jacek Stachera, odpowiedzialny za produkcję całego wydarzenia. W ciągu dwóch dni powstaje szkielet scenariusza, w którym wstępnie dokonują podziału czasu antenowego na wypowiedzi (które nazywamy „gadułami Jurka”) Jurka, rozmowy z gośćmi, wejścia ze studia medycznego, materiały filmowe i łącznia z miastami gdzie grają Sztaby WOŚP.
Od połowy grudnia praca nad scenariuszem staje się dla Pauliny codziennością, bo udostępniony współpracownikom dokument przechodzi wiele zmian. Przesunięcia czasowe, dodatkowi goście, lub informacje o gościach, którzy na Finale pojawić się nie mogą.
„Codziennie dopisuję coś, zmieniam, przestawiam. Wymaga to olbrzymiego skupienia, wyobraźni (czy z daną osobą uda się porozmawiać w 30 sekund?). I co ciekawe, do ostatniego momentu nigdy nie mam pewności, że ostateczna wersja scenariusza jest faktycznie tą ostateczną. Czasem bywa tak, że ostateczna wersja scenariusza ma jeszcze swoją drugą ostateczną wersję” - Paulina Romulewicz
Paulina wspomina, że nim wprowadziła pracę nad współdzielonym arkuszem, to scenariusz miał 8 różnych wersji. Możemy też zdradzić, że w tym roku scenariusz Finału uzyskał swoją ostateczną wersję na 5 dni przed wydarzeniem.
Jednym z największych wyzwań związanych z koordynacją pracy nad scenariuszem i mających wpływ na sam kształt scenariusza były panujące w studio warunki zapewniające wszystkim uczestnikom i pracownikom bezpieczeństwo. Obowiązkowe testy, którym musieli poddać się wszyscy odwiedzający studio, potrzeba zachowania bezpiecznej odległości oraz obowiązek zasłaniania nosa i ust na terenie studia, wymogły poszukiwanie nowych rozwiązań i pomysłów.
„W tym roku na pewno utrudnieniem była pandemia - fakt, że planując wszystko trzeba było mieć na uwadze zasady reżimu sanitarnego. Finał to ludzie- w tym roku musieliśmy to wszystko bardzo ograniczyć. Sami do końca nie wiedzieliśmy, jak to wypadnie, czy będzie energia w studiu. No i była! Fantastyczny pomysł z muzyką grającą non stop ożywił nasze finałowe studio. Trudne, mimo wszystko, były również spotkania on-line, które odbywały się przed Finałem. W moim odczuciu jednak bezpośrednie spotkania przynoszą jeszcze fajniejsze efekty. Zdecydowanie jestem fanką rozmów, które wnoszą ciekawe pomysły” - Paulina Romulewicz
Finał WOŚP i w tym roku zagrał przepięknie i kolorowo, jednocząc ludzi, którzy nie chcą pozostawać obojętni na cierpienie najmłodszych. Kwota deklarowana, którą Fundacja podała pod koniec Finału, wyniosła 127 495 626 zł, a ostateczny wynik zbiórki to aż 210 813 830 złotych!
„Postanowiliśmy zrealizować finał „normalnie” z przytupem, z nadzieją” - Paulina Romulewicz
29. Finał - Finał od kuchni
Jesteś ciekawy, jak wygląda organizacja pracy podczas 29. Finału WOŚP? Pracujemy pełną parą, żebyś poczuł wyjątkowy klimat grania z Orkiestrą. Wszyscy są naładowani pozytywną energią. Tak właśnie pracujemy!
Pomaganie Jurkowi podczas transmisji to nie łatwe zadanie.
fot.Marcin Michoń
Ekipa WOŚP
fot.Marcin Zielinski
Ekipa WOŚP
fot. Marcin Zielinski
Nasza Pani Rzecznika prasowa i prowadząca transmisje online w jednym
fot.Marcin Zielinski
Ekipa Foto
fot. Michał Kwaśniewski
Lidia Niedźwiedzka-Owsiak i Bohdan Maruszewski prowadzący studia medycznego
Ekipa WOŚP
fot. Stanisław Wadas